Martinlaakson lukio, erityisjärjestelyt ylioppilaskokeessa

Asiasanat

Myyrmäen suuralueKoulutusOpiskelijat

Erityisjärjestelyt ylioppilaskokeeseen haetaan hyvissä ajoin ennen ylioppilaskirjoituksia.

Erityistilanteita ylioppilaskirjoituksissa ovat esimerkiksi lukihäiriö, vieraskielisyys, sairaus, vamma tai haasteellinen elämäntilanne. Näissä tapauksissa opiskelijan ylioppilaskoe voidaan järjestää poikkeavasti erityisjärjestelynä. Näitä erityisjärjestelyjä varten ylioppilastutkintolautakunnalla on erilliset määräykset. Erityisjärjestely voi olla esimerkiksi lisäaika kokeissa, suurempi kirjainkoko tai näyttö tai erillinen pientila. Ylioppilastutkintotodistukseen ei tule merkintää lukitodistuksesta tai erityisjärjestelyistä.

On opiskelijan edun mukaista, että erityisjärjestelyjä haetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, hyvissä ajoin ennen kuin opiskelija ilmoittautuu ensimmäisiin ylioppilaskirjoituksiin. Ennen kuin opiskelija tai hänen huoltajansa ryhtyy hakemaan lautakunnalta erityisjärjestelyjä, on tarvittavista erityisjärjestelyistä sekä niiden toteuttamismahdollisuuksista hyvä neuvotella lukion erityisopettajan, opinto-ohjaajan tai lukion rehtorin kanssa.

Ylioppilastutkintolautakunta päättää järjestelyjen käytöstä opiskelijan tai hänen huoltajansa tekemän hakemuksen perusteella. Hakemukset ja lausunnot laaditaan sähköisessä palvelussa ja rehtori lähettää ne lautakuntaan sähköisen palvelun kautta.

Lisätietoa ylioppilaskirjoitusten erityisjärjestelyistä ylioppilastutkintolautakunnan sivuilta.

Avainsanat

Martinlaakson lukioLukiotYlioppilaat