Martinlaakson lukio on Unesco-oppilaitos
Maailmanlaajuisen Unesco-kouluverkoston tarkoituksena on edistää kulttuurienvälistä vuorovaikutusta, rauhaa, kestävää tulevaisuutta ja laadukasta koulutusta.
Maailmankansalaisuuteen ja kestävään tulevaisuuteen kasvattaminen, ilmastonmuutoksen hillitseminen sekä ympäristön, kulttuuri- ja maailmaperintökohteiden suojeleminen näkyvät keskeisinä tavoitteina kouluverkoston toiminnassa.
Unesco-verkosto (UNESCO ASPnet – Associated Schools Network) on maailman suurin kouluverkosto. Siihen kuuluu tällä hetkellä 11 700 koulutusalan instituutiota, joiden toimialat vaihtelevat esiopetuksesta opettajankoulutukseen 182 maassa.
Verkosto aloitti toimintansa vuonna 1953. Suomi on ollut verkostossa mukana vuodesta 1959 ja nykyisin Suomen verkko kattaa kuutisenkymmentä oppilaitosta ala-asteista yliopistojen opettajankoulutuslaitoksiin. Verkoston toiminta näkyy koulujen pedagogiikassa ja toimintakulttuurissa toimintana kestävän tulevaisuuden hyväksi.
Verkoston toimintaperiaatteet
Verkostoon kuuluvat koulut toteuttavat toiminnassaan YK:n ja Unescon ohjelmia ja linjauksia:
- Koulut edistävät toiminnallaan YK:n Agenda 2030 tavoitteiden saavuttamista ASPnet-kouluverkoston strategian mukaisesti.
- Koulut osallistuvat Unescon koulutusta, tiedettä, kulttuuria ja viestintää koskevien strategioiden ja ohjelmien toteutukseen.
Verkostoon kuuluvat koulut kehittävät ja testaavat innovatiivisia ja osallistavia opetusmenetelmiä, joiden keskiössä ovat rauha ja ihmisoikeudet, kestävä kehitys, maailmankansalaisuus ja interkulttuurinen osaaminen. Unescon mukaiset arvot ja käytänteet näkyvät osana koulun toteuttamia hankkeita ja toimintakulttuuria. Koulut hyödyntävät opetuksessaan Unescon aineistoja ja jakavat keskenään ideoita ja toimivia käytäntöjä.
Toiminnan tavoitteet
Unesco-kouluverkoston toiminnassa keskitytään maailmankansalaisuuden (Global Citizenship Education, GCE) ja kestävän kehityksen (Education for Sustainable Development, ESD) kysymyksiin. Kouluverkoston toiminnan päämääränä on voimaannuttaa oppilaita luoviksi ja vastuullisiksi kansalaisiksi:
- Globaalikasvatus ja kestävä kehitys integroidaan koulujen opetussuunnitelmiin.
- Globaalikasvatuksen ja kestävän kehityksen opetuksessa kokeillaan uusia innovatiivisia opetusmenetelmiä.
- Kokemusten, hyvien käytäntöjen ja ideoiden jakamista kehitetään ja vahvistetaan Unesco-koulujen kesken.