Martinlaakson lukion ystävyyskoulu Ranskassa

Martsarin lukiolaiset Ranskassa

Marttinlaakson lukion opiskelijat Ranskassa

Ystävyyskoulumme Les Sables d'Olonnessa sijaitsee Atlantin rannikolla. Ranskalaiset ystävämme ovat tehneet vastavierailuja lukioomme ja rikastuttaneet arkeamme jo useamman kerran. Matkat Ranskaan toteutetaan Mercurian kanssa.

Martsarista on viimeksi vierailtu Ranskassa keväällä 2023.

Sotungin ja Martsarin lukiolaiset yhteisellä opintomatkalla Ranskassa 6.-16.10.2017

Matkamme alkoi Helsinki-Vantaan lentokentältä aikaisin aamulla. Ilmassa oli aamuväsymyksen lisäksi jännitystä ja odotusta. Lyhyt lento Pariisiin ja reissu voisi alkaa!

Pariisissa näimme ja koimme paljon. Ykköskohteena oli tietenkin Eiffel-torni. Näimme myös mm. katakombit, Picasso-museon, Louvren sekä Notre-Damen. Vapaa-aika kului pitkälti shoppaillen, syöden ja suurkaupungin tunnelmasta nauttien.

Viikonlopun jälkeen matkustimme junalla ystävyyskoululaisten luo Les Sables d’Olonneen. Jälleennäkeminen rautatieasemalla oli yksi matkan huippuhetkistä! Ranskalaiset perheet olivat vastassa asemalla ja tunnelma oli riemukas.

Viikon aikana saimme nauttia runsaasta auringonpaisteesta ja lämmöstä. Vierailimme pienellä suklaatehtaalla, kävimme melomassa ja vietimme päivän Nantesissa. Opiskelijat pääsivät tutustumaan ranskalaiseen kouluarkeen. Myös arki perheissä tuli tutuksi. Ihmetystä herätti mm. päivällinen, joka syötiin usein vasta iltayhdeksän jälkeen. Matkalla pääsi siis tutustumaan uuteen kulttuuriin pintaa syvemmältä!

Fiilikset matkan jälkeen olivat hieman jakautuneet: matka oli ollut mahtavia, uusia kokemuksia täynnä ja opiskelijat huomasivat pärjäävänsä hienosti vieraalla kielellä vieraassa maassa. Toisaalta fiilis oli surullinen, sillä jäljellä oli enää kotimatka Suomeen. Monelle jäi kuitenkin halu palata Ranskaan sekä jatkaa yhteydenpitoa ranskalaisten kanssa.

Hienosta matkasta kaikkia matkalaisia kiittäen,

Martsarin ranskan opettaja Noora Harkio